Loading...

Mijn zoektocht naar een gezond gewicht

Dinsdagavond presenteerde Karolien Olaerts van Karola’s Kitchen haar nieuwe boek. Ze zet 100% in op echt eten, véél groentjes, en flexibel plantaardig eten. Bovendien kookt ze ook met vrij normale ingrediënten (vooral groenten dus) en zijn de kookhandelingen vrij makkelijk (lees: ik laat niets aanbranden). Ook belangrijk: ze begrijpt dat het leven druk kan zijn en geeft tips hoe je gezond koken kan matchen met files en kinderen. Zet daarbij dat ze voedingswetenschapper is en ik heb mijn kookfilosofie gevonden.

Haar boekvoorstelling inspireerde me voor een post over mijn zoektocht naar “wat is gezond eten, wat is een gezond gewicht, wat is een gezond lijf?”. Een gezond lijf vind ik echter zo algemeen omdat daar ook een groot stuk mentale gezondheid in hangt, dus ik hou het nog maar op “gezond eten en een gezond gewicht.” En dat, lieve lezertjes van mij, is een helse zoektocht geweest – en is het nog altijd.

Van dik naar slank naar volwassen

Er zijn mensen die eten omdat hun lichaam eten nodig heeft en daar verder weinig achter zoeken, en er zijn mensen die héél graag eten en hun dagen plannen rond eten. Ik ben dat tweede type mens. ’s Morgens denk ik aan mijn ontbijtje en mijn koffie, ’s middags aan de lunch, in de late namiddag aan mijn avondeten. Ik denk ook aan tussendoortjes en aan boodschappen doen en koken. Ik hou gewoon van eten, en dat is altijd al zo geweest. Jep, I go way back.

Ik was een dikke baby en peuter. Niet zomaar wat babyvetjes, maar in de zin dat ik niet kon leren stappen omdat mijn billen te dik waren en ze te veel tegen elkaar schuurden. Als kleuter viel ik langzaam af om uiteindelijk in de lagere en middelbare school slank te worden. Als peuter was mijn lievelingseten vis met spinaziepuree en als kleuter ging ik over op sandwichen (droog of met préparé). Als puber at ik echt ongezond. Elke ochtend een grote kom cornflakes (enorm gesuikerd), koeken, pasta, frieten en pickles chips. Het is dat mama altijd vers kookte met groenten, anders had ik nooit genoeg vitamines binnengekregen. Aangezien ik geen halve kilo bijkwam, stond ik totaal niet stil bij gezond en ongezond. Ik was altijd al klein en “een fijntje”, en ik heb er ook altijd jong uitgezien (en nu nog 🙂 ). Ik werd pas ongesteld toen ik ruim 14 was en vrouwelijke vormen lieten nog langer op zich wachten.

prioriteiten stellen
ik was een zéér charmant kind
<3 meme en sandwichen

En tja, toen werd ik twintiger, en kwamen die vormen meer tot uiting. Ik ga hier niet zitten verkondigen dat ik te dik ben want dat is klinkklare onzin, maar mijn lichaam is wel veel veranderd. Ik had altijd wel wat billen, maar nu zijn die tja, prominenter. Hetzelfde voor mijn heupen én die lovehandles. Eigenlijk veranderde mijn lichaam gewoon van kind/puber in volwassen, en ik heb me daar enorm aan moeten aanpassen. Toen ik 6 maanden in Kos had gewoond en elke dag van het hotelbuffet had gegeten, was ik echt bijgekomen. Mijn gezicht was nog nooit zo rond geweest en ik was niet gelukkig met hoe ik eruitzag. Dat beterde wat toen ik terug in België was maar toen kwam Gran Canaria, waar ik onregelmatig en laat at. Dat deed mijn spijsvertering ook geen deugd. Het gewicht was niet zo erg als in Kos, maar toch: ik had geen gezond lichaam.

Nu ik terug in België woon en ik Karola’s Kitchen heb ontdekt, heb ik eindelijk het gevoel dat ik op de juiste weg ben. Inderdaad: ik ben er nog niet, maar ik weet eindelijk wel hoe ik mijn liefde voor eten en mijn gewicht in balans kan krijgen.

Overload aan eetfilosofieën

Wat mijn zoektocht niet makkelijker maakte, is het enorme aanbod aan info over gezond eten. Karolien schrijft er ook over in haar boek, en ze heeft overschot van gelijk: elke Bekende Vlaming die een eetfilosofie heeft, publiceert een boek. Je leest dat je vooral alle koolhydraten moet schrappen en tegelijkertijd publiceert de Flair een Facebookpost: “pasta blijkt toch geen dikmaker te zijn”. Brood is je vijand en Tom Boonen zegt: “suiker is vergif dus ik eet dat niet meer.” Bananen moet je schrappen want daar zit gigantisch veel suiker in en in de supermarkt zie je koeken met “geen toevoegde suikers!” en 0% vet. Plantaardig eten is de sleutel tot geluk, maar soja is niet milieuvriendelijk. Deze week was er een interview op MNM dat er een dokter ontdekt heeft dat je je lichaam kan resetten door onder andere tomaten uit je dieet te schrappen. Ja maar, een tomaat? Dat is nu toch de basis van gezond? Als een tomààt al niet meer mag, dan zijn er officieel geen zekerheden meer in de wereld.

Daarnaast zijn er ook 25 miljoen Instagramaccounts die allemaal hun eigen eetgewoontes promoten en is er detox en smoothies en mealpreppen. Bovendien zijn er ook apps waarbij je alles wat je in je mond steekt kan registreren en je zo elke calorie kan tellen. Een paar maanden geleden testte ik zo’n app en ik stelde in dat ik zo’n 2 kilo wilde afvallen. Weet je hoeveel calorieën ik mocht eten op een dag? 1131! Ik zette mijn ontbijt in de app – Griekse yoghurt met zaden en vers fruit, en ik zat al aan 350. Dat werkte zo ongelooflijk demotiverend dat ik in de plaats maar een latte macchiato dronk en die ook in de app zette, en ik daarna nog maar 640 calorieën overhad voor de rest van de dag. Daarna verwijderde ik de app met het idee dat een gezond gewicht niet voor mij was weggelegd.

Spoiler: zo afvallen voor niemand weggelegd. 1131 calorieën is bizar weinig en ik zou eigenlijk ook niets anders mogen verwachten van apps die Fatsecret heten.

Ik heb ook fases gehad waarin ik dacht: ik eet te graag, dus dan moet ik maar intensief beginnen sporten. Toen ging ik sporten met de verkeerde motivatie en dacht ik: “ik sport niet graag en ik kan dat niet goed, dus ik ga gezonder eten en nooit meer sporten.” Bizar hè, hoe de hersenen van een niet onintelligente twintiger kunnen werken?

Van ingewikkeld naar simpel

Alle diëten en sapjeskuren ten spijt, geloof ik het verhaal van Karola’s Kitchen dus volledig. Groenten zijn de basis en ze zijn zo smaakvol als je er op de juiste manier mee aan de slag gaat. Suiker is niet zo voedend, nee. Maar als je net zo’n taartjesfan bent als ik, dan is het toch ook zonde om die nooit meer te eten? Dus het kan, obviously niet elke dag, maar af en toe een taartje gaat het verschil echt niet maken. Vooral niet als ’t zo’n goeie zijn (team appelcrumbletaart!).

Mocht het nu lijken alsof ik het nu allemaal gevonden heb: dat is dus niet zo hè. Ik ben er tot op heden in de drie seizoenen van bake-off bijvoorbeeld nog niet in geslaagd om dat programma uit te kijken zonder iets zoet te eten (ik vind dat dat de schuld is van Wim Opbrouck, alleen al hoe die mens kijkt naar eten is zo schoon). Ik heb nog enorme cravings – naar chocolade vooral, mijn lievelingstraktatie. Dat vind ik oké. Ik wil echter soms ook ongezonde dingen die ik eigenlijk niet bijzonder lekker vind, en dan eet ik die impulsief toch op. Ik eet dan iets ongezond, geniet daar niet van en voel me achteraf schuldig. Ugh, dat schuldgevoel, daar wil ik zo graag vanaf. Als ik mezelf trakteer dan wil ik daar 1000% van genieten en niet denken dat ik gefaald heb (gemiddeld dus elke dag). Maar allez, een geluk dat ik het tweede boek van Karola’s Kitchen nu heb. We kunnen er maar in groeien.

In haar tweede boek legt Karolien dan ook uit hoe je kan kiezen uit het enorme aanbod in de supermarkt, heeft ze aandacht voor ecologie en vertelt ze haar persoonlijke ervaringen met eten. Ik vind het heel mooi dat ze echt blijft: yes, ook gezonde foodies hebben cravings en Karolien vertelde dat heel mooi op haar boekvoorstelling. Ze gelooft niet dat die gezondheidsgoeroes dag in dag uit gezond eten, en vertelde over haar huidige craving naar nic-nacjes (ik kreeg er spontaan goesting in natuurlijk).

bramencrumble
geroosterde groenten met feta (+ overschotje halloumi)

Karola’s Kitchen is ook een blog, dus daar kan je alvast proeven van haar filosofie en vooral van haar smaakbommetjes. Maak alstublieft die auberginelasagne en als je snel en smaakvol wilt, dan raad ik de geroosterde groenten met feta aan. En de bramencrumble als ontbijt is schandalig lekker. Ja, ik ben dus fan hè. 🙂

You might also like

Comments (8)

  • Annelies 1 maand ago Reply

    Ik herken zeker wel de zoektocht naar een goed evenwicht. Heb het nog niet gevonden, net omdat er zoveel op de markt is van theorieën en je door het bos de bomen niet meer ziet. Ik probeer uit verschillende dingen een aantal zaken te halen die werken voor mij, met wisselend succes.

    kellynosmalltalk 1 maand ago Reply

    Het is allemaal zo overwhelming inderdaad … altijd trial and error. ’t Leven hè.

  • Jorinde 1 maand ago Reply

    Mooi om jouw verhaal te lezen! Een deel is zeer herkenbaar en ben ook nog op zoek naar een goede balans daarin. Het kookboek klinkt erg fijn!
    Jorinde onlangs geplaatst…Leuke restaurant tips in BredaMy Profile

    kellynosmalltalk 1 maand ago Reply

    Dankjewel! Het blijft zoeken inderdaad, al heb ik nooit geloofd in complexe diëten en sapjeskuren. Het kookboek is een enorme aanrader!

  • Irene 1 maand ago Reply

    Lastig hé? Ik ben er ook een tijd heel erg mee bezig geweest en dan weer totaal niet meer. Ik ga niet zeggen dat ik het nu volledig los heb gelaten – ik bedoel, ik voel me soms ook echt wel schuldig als ik én broodpudding én brownie bak en dus ook alles moet opeten – maar ik heb wel meer rust gevonden. Ik denk dat ik net doordat ik er nu minder mee bezig ben wel beter in balans ben.
    Mijn schoonzus is ook grote fan van Karola’s Kitchen en ik heb ook wat van haar recepten opgeslagen die ik volgende week in mijn weekmenu ga plannen.
    Irene onlangs geplaatst…On repeat #7My Profile

    kellynosmalltalk 1 maand ago Reply

    Wel echt keigoed dat je het kan loslaten. Ik verplicht mezelf daar soms toe, maar ja, zo werkt het niet hè. :p Laat eens weten of de receptjes in de smaak vielen!

  • Leen 2 weken ago Reply

    Ik ben ook fan! Kwam onlangs haar eerste boek tegen, en meteen verkocht door haar eerlijkheid, haar feitjes en weetjes en vooral het ontbreken aan regeltjes en punten of caloriekes tellen. (Heb ook ooit zo’n app gedaan… Wat een gedoe en ik had ook iets van een 1200 calorieën oftewel een hele dag HONGER LIJDEN.) En al veel verschillende dingen geprobeerd: vastendieet, Pascale Naessens, paleo….
    Ben benieuwd naar haar tweede boek dus!
    Leen onlangs geplaatst…Dag op dag #12: 1 novemberMy Profile

    kellynosmalltalk 2 weken ago Reply

    Ja mij ben je daar ook direct in kwijt! Haar wetenschappelijkheid is een grote meerwaarde hè. Pascale Naessens vind ik ook wel oké maar Karolien gaat dan véél meer de veggie tour op.

Leave a Reply

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.