Loading...

De ‘succesvolle twintiger’

Twintiger. ‘De schoonste tijd van uw leven’, zeggen ze altijd. We moeten er vooral van genieten, want als twintiger staan we aan het begin van de volwassenheid en kan alles nog. Alles kan, al moet je bij voorkeur wel:

  • Op trektocht gaan door Azië en terugkomen als een herboren, minimalistische, betere versie van jezelf
  • Fitnessen of aan yoga doen en je lichaam zien als die tempel van op je wereldreis 
  • Gezonde maaltijden op tafel toveren, graag ook vegan en met superfoods – al hebben die liefst niet te veel kilometers afgelegd, want je weet wel, die ecologische voetafdruk
  • Studeren voor of een job uitoefenen met een mooi loon, een maatschappelijk nut, doorgroeimogelijkheden en met de perfecte work-life balans
  • Een supermegagelukkige single zijn of ‘iemand’ hebben die je overlaadt met liefde en heel veel ruimte om je 1001 persoonlijke doelen te ontwikkelen – die ‘iemand’ label je trouwens vooral niet met iets als ‘het lief’
  • Interessante vrienden hebben met net zo’n leuke jobs en tempellichamen 
  • En vooral: een Instagrampagina hebben met perfect belichte foto’s die een perfect beeld geven van alle perfecte onderdelen van je perfecte leven #exploreasia #fitnessaddict #healthy #dreamjob #happysingle #couplegoals #besties #happyme 

Je mag dit lijstje met flink wat korrels zout nemen, maar toch lijkt het vaak alsof we minstens een paar dingen moeten afvinken om een ‘succesvolle twintiger’ te zijn. Je hebt soms het gevoel dat je minstens drie levens tegelijkertijd moet leven, wil je toch een beetje bijbenen met je leeftijdsgenoten. De belangrijkste gedachte achter elk van deze punten? Leid een gelukkig leven. Objectief gezien zou dat wel moeten lukken, want voor de gemiddelde Westerse twintiger is dit een mooie tijd om te leven. We staan moeiteloos in contact met de andere kant van de wereld, reizen is laagdrempeliger dan ooit en we krijgen allemaal de kans om te studeren. Kansen genoeg, en maar één leven om ze met beide handen te grijpen. 

Dat zullen we geweten hebben. We worden gebombardeerd met quotes als ‘you have only one life, make the most of it’. Alsof dat nog niet genoeg is, is er nu ook die hit van André Hazes Jr. die ons toeschreeuwt dat we moeten léven. Alsof het onze laatste dag is. ‘JA JONG IK DOE MIJN BEST’, wil ik dan terugschreeuwen, terwijl ik in de file sta. Daarna denk ik: ‘ik wil wel alles uit het leven halen, maar hoe doe ik dat dan?’ 

Dus ging ik op zoek naar dat antwoord. Nu heb ik de afgelopen namiddag ongelooflijk nuttig gespendeerd met Grey’s Anatomy kijken, dus ik ben er blijkbaar nog niet helemaal. Toch heb ik de afgelopen weken ook een hoop interessante info gevonden over waarom we als millennials niet (altijd) gelukkig zijn. Veel info (echt nuttig deze keer) vond ik op de blog waitbutwhy.com en in het boek ‘The Subtle Art of Not Giving a F*ck’. 2 interessante punten:

  • Je bent geen special snowflake 

In het Engels is er de term ‘special snowflake’, en in het Nederlands kunnen we dat dus heel schattig naar ‘speciaal sneeuwvolkje’ vertalen. Dus, hier komt de metafoor: van die vele sneeuwvlokjes die naar beneden dwarrelen, denken/hopen we dat wij dat ene vlokje zijn dat uniek is. Waar alle andere sneeuwvlokjes op de grond terechtkomen om te veranderen in een scheve sneeuwman, ben jij het sneeuwvlokje dat, gestuurd door de wind, ongekende hoogtes bereikt. 

En we willen allemaal dat ene sneeuwvlokje zijn. Uniek, uitzonderlijk en buitengewoon. En dan komt de teleurstelling: we voelen ons helemaal niet zo speciaal. Bizar, want we willen vooral niet zo’n scheve sneeuwman zijn. Tenslotte zien we die scheve sneeuwman tegenwoordig als mislukt. Die scheve sneeuwman staat symbool voor het gemiddelde, = naar alle waarschijnlijkheid jij en ik. Echt waar, sorry. Jij ook. Ik weet dat het lijkt alsof jij tot die magische 1% hoort die een random Facebooktest tot een goed einde brengt, maar toch: je bent niet de nieuwe Einstein. Je bent de zoveelste simpele pizza margherita en je bent die scheve sneeuwman. Gigantische teleurstelling, zeg je? Valt wel mee hoor. Lees deze blogpost maar eens (van Mark Manson, de auteur van The Subtle Art of not Giving a F*ck). Plus onderstaande quote:

If you want to live an exceptional and extraordinary life, you have to give up many of the things that are part of a normal one.

Srinivas Rao

Denk nu maar even na over hoe blij je wordt van normale dingen als lekker eten, humor en gezelligheid met vrienden, familie en je kat. Juist ja. Bij ‘exceptional‘ en ‘extraordinary‘ denk ik bijvoorbeeld aan Freddie Mercury en de opofferingen die hij moest maken – prachtig in beeld gebracht trouwens in de film Bohemian Rhapsody. Zijn bandleden zagen er wat mij betreft een stuk gelukkiger uit, met hun ‘simpel leven’ met vrouw en kinderen.

www.owlturd.com
  • Iedereen doet alsof hij/zij wel een special snowflake is 

In mijn lijstje in het begin van de blogpost valt er iets op: bij elk punt lijkt die persoon een special snowflake. Meer zelfs, op sociale media – vooral op het immens populaire Instagram – tonen we vooral onze allermooiste momenten. Wat niet getoond wordt, is dat de persoon die door Azië trok, wellicht ook momenten van eenzaamheid en vermoeidheid kende. Bovendien stond hij ook als een schaap aan te schuiven om de perfecte toeristenfoto te nemen bij een random tempel. Zo van: haha, kijk hoe ik de tempel omverduw. Die fitnesser brengt uren door aan machines (die er voor mij als middeleeuwse marteltuigen uitzien waarbij je benen en armen worden uitgetrokken) en is consequent in gezonde voeding. De moeilijke momenten daarbij worden echter niet getoond, en dus ook weer vergeten bij eender wie de Instagramposts bekijkt. Om speciaal te worden is er dus heel wat doorzettingsvermogen vereist, en dan nog is het aan de top helemaal niet zo speciaal als we denken.

Aanschouw mij bij de Chichen Itza (wereldwonder!) terwijl ik een fantastisch leven leid – zoveel beter dan het jouwe! (heus niet)

Op sociale media doen we graag alsof we een special snowflake zijn, vooral omdat we dat graag willen zijn – daar maak ik me als een rasechte twintiger ook schuldig aan. Begrijp me niet verkeerd: ik vind sociale media leuk. Toch is het zo dat mensen vroeger al naar de markt moesten om te horen hoe bijzonder iedereen wel is (tante Georgette heeft een tv gekocht en heel het dorp zal ’t weten). Nu liggen we mottig in de zetel en zien we foto’s verschijnen van mensen die zonet een origineel, smaakvol en übergezond slaatje op tafel hebben getoverd. Toch liggen die mensen naar alle waarschijnlijkheid net als jij soms in de zetel, niets te doen, en voelen ze zich ook soms onzeker. Daar zit volgens mij ook de ironie van de special snowflake: we vinden dat we speciaal zijn, maar tegelijkertijd zijn we onzeker.

  • We zijn onzeker omdat we gemiddeld zijn en niet gemiddeld wìllen zijn, en we geconfronteerd worden met alles wat extreem is (vaak extreem leuk)
  • We voelen ons niet thuis in die extreme wereld en gaan er dan maar vanuit dat we anders – specialer – zijn dan iedereen. 

Wil je dus ‘de succesvolle twintiger die alles uit het leven haalt’ worden? Misschien ligt de sleutel wel gewoon in het aanvaarden dat je een gemiddelde twintiger bent – net als iedereen die je volgt op Instagram. Wees die doodnormale twintiger die doet wat hij graag doet: overheerlijke desserts maken, of op trektocht gaan en effectief als herboren thuiskomen. ‘Succesvol’ en ‘alles’ zijn bovendien nogal abstracte begrippen, geen realistische doelen, tijd nemen voor wat je graag doet daarentegen wel. Om er dan toch eens een sentimentele quote bij te halen:

Don’t spend your time looking around for something that can’t be found

Baloe de beer, The Jungle Book

Als je van beren al leren kan. Tip: lees dus die blogpost en het boek. Wie weet word je wel een supergelukkige scheve sneeuwman. Mijn blogpost was er trouwens eentje van een twintiger die zelf naar alle waarschijnlijkheid geen special snowflake is. Geen vaststaande waarheden dus hier, enkel gemiddelde bedenkingen. Ik ben dan ook nieuwsgierig naar hoe jij succes of geluk ziet, en hoe gemiddeld jij wil zijn. 🙂

You might also like

1 Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.